گوگل آنالیتیکس چه کمکی به سایت می کند؟
اگر شما هم دارای وبسایتی وابسته به کسبوکار خود هستید، حتماً مهمترین هدفتان این است که بدانید چه کسانی از صفحه شما بازدید میکنند، چه زمانی بازدید میکنند، علت بازدید آنها از صفحه شما چیست و اصلاً چه عملی باید انجام دهید تا بازدیدکنندگان بیشتری به سمت صفحه شما جذب شوند. اینجاست که گوگل آنالیتیکس به کارتان میآید.
سرویس Google Analytics ارائهدهنده آمار و ابزارهایی برای تحلیل اولیه یک سایت است که کمک میکند دارندگان سایت، سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنند.
این کار که به آن سئو گفته میشود با هدف بازاریابی انجام شده و یکی از خدماتی است که پلتفرم گوگل در اختیار کاربران خود قرار میدهد.
کافی است حساب کاربری گوگل داشته باشید تا این پلتفرم بهصورت رایگان در اختیارتان قرار گیرد. اگر صاحب یک کسب و کار هستید برای استفاده از ابزارهای ارزشمند گوگل حتما باید یک جیمیل نیز داشته باشید .
به کمک این سرویس میتوانید عملکرد وبسایت خود را ردیابی کنید و در مورد بازدیدکنندگان خود اطلاعات مفیدی را به دست آورید.
اما آیا میدانید ردیابی عملکرد بازدیدکنندگان سایت چه مزیتی برای شما و وبسایتتان دارد؟ از نتایجی که به دست میآورید میتوانید بررسی کنید که منبع اصلی ترافیک کاربران شما از کجا است.
کمپین برای وبسایت خود تشکیل دادهاید؟ با کمک این ابزار موفقیت آن را بسنجید.
بررسی کنید چقدر در اهدافی که مانند سبد خرید و مواردی از این دست داشتهاید پیشرفت کردهاید، حتی میتوانید متوجه شوید کاربران سایت شما کجا با سایت تعامل بیشتری داشتهاند و بهاینترتیب اطلاعات دقیقی را به دست آورید که کمک میکند گامهای بعدی خود را برنامهریزی کنید.
اگر شما هم مشتاق شدید تا اطلاعات بیشتری درباره این سرویس به دست آورید، این مقاله را تا انتها از دست ندهید.
گوگل آنالیتیکس، غول چراغ جادو!
هر صفحه جاوا اسکریپت دارای کدهایی است که شامل برخی تگها میشود. وظیفه سرویس گوگل آنالیتیکس این است که بتواند به کمک این تگها، دادههایی را به دست آورد.
این دادهها از بازدیدکنندگان به دست میآید و نحوه عملکرد آن اینگونه است که هر تگ در مرورگری که بازدیدکننده از آن برای جستجو در اینترنت استفاده میکند، اجرا میشود.
این تگها پس از اجرا به یکی از سرورهایی که گوگل به کمک آن اطلاعات را جمعآوری میکند منتقل میشود.
سپس از طریق دادههای جمعآوریشده، گوگل گزارشی را تنظیم میکند که در آن به کاربر خود نشان میدهد چه تعداد بازدیدکننده، با کمک چند کلیک، چه مدت زمانی را در وبسایت بودهاند.
این بازدیدکنندگان از طریق چه کانالی به وبسایت هدایت شدهاند و کدام صفحه را بیشتر بازدید کردهاند. در نهایت چند درصد اهداف سایت مانند سبد خرید را تکمیل کردهاند.
درست است که اطلاعات بهدستآمده از طریق تگها به دست میآید، اما اگر بازدیدکنندهای صفحه را غیرفعال کرده باشد، دیگر نمیتوان اطلاعاتی را که نیاز است در مورد آن بازدیدکننده به دست آورد.
گوگل آنالیتیکس بهواسطه ویژگیهایی که دارد میتواند به دارندگان سایت کمک کند تا نحوه تعامل و برخورد بازدیدکننده با سایت بررسی شود.
به کمک این ویژگیها است که میتوان اطلاعات را تجزیهوتحلیل کرده و بر آنها نظارت کرد.
ویژگیهایی که گوگل آنالیتیکس را منحصربهفرد کرده کدام است؟
تمامی کاربرانی که به کمک گوگل آنالیتیکس سایت خود را تجزیهوتحلیل میکنند، میتوانند از برخی ابزارهای این سرویس بهرهمند شوند ازجمله میتوان به نظارت بر دادهها، کارت امتیازی و نمودار حرکتی برای تغییرات در بازه زمانی اشاره کرد.
این سرویس میتواند دادهها را فیلتر کرده و زیرمجموعهها را تجزیهوتحلیل کند. میتوانید با کمک گزارشاتی که این پلتفرم در اختیارتان قرار میدهد، تبلیغات خود را متناسب با رفتار مخاطبان خود جهتدهی کنید.
از همه اینها مهمتر میتوانید اطلاعات بهدستآمده از این سرویس گوگل را با سایر سرویسهای گوگل ادغام کنید.
این سرویسها شامل تبلیغات گوگل، گوگل دیتا استودیو، Salesforce Marketing Cloud، موتور جستجوی گوگل، گوگل 360، سرویس مدیریت گوگل و مواردی اینچنین از سری سرویسها و خدماتی است که با کمک پلتفرم گوگل در اختیار شما قرار میگیرد.
در این سرویس، امکانی با عنوان داشبورد در اختیارتان قرار میگیرد که میتوانید چندین وبسایت را آنجا ذخیره کرده و از آن همان محل، آنها را مدیریت کنید.
میتوانید جزئیات دستههای پیشفرض را بررسی کنید یا برای هر سایت متناسب با نیاز مشتری معیارهای خاصی را در نظر بگیرید.
دستههای پیشفرض شامل نمای کلی محتوا، کلمات کلیدی موردنیاز، سایتهایی که میتوانید از آنها پیوند داشته باشید، نمایی کلی از بازدیدکنندگان سایت، نمای کلی منابع ترافیک و مواردی ازایندست است.
داشبورد را هم میتوانید در سایت بررسی کنید، هم از طریق ویجت یا افزونه به آن دسترسی داشته باشید
کدام معیارها در گوگل آنالیتیکس حرف اول را میزنند؟
گوگل آنالیتیکس از معیارهای کمی برای اندازهگیری استفاده میکند. این معیارها به حدی گسترده است که هر کاربر میتواند تا 200 مورد را برای ردیابی انتخاب کند.
این معیارها متناسب با هدف سایت و کسبوکار انتخاب میشوند. محبوبترین معیارهای گوگل آنالیتیکس عبارتاند از:
- هر بازدیدکننده که وارد سایت میشود، یک کاربر است. این کاربران منحصربهفرد هستند.
- نرخ پرش عبارت است از درصدی که بازدیدکنندگان از یک صفحه بازدید کردهاند.
- میانگین مدت زمانی که هر بازدیدکننده در سایت حضور دارد و از سایت بازبینی به عمل میآورد
- میانگین تعداد صفحاتی که هر بازدیدکننده در سایت بازدید میکند.
- تکمیل اهداف به معنی تعداد دفعاتی است که بازدیدکننده، انجام میدهد و هدف نهایی سایت است. میتوان آن را افزودن به سبد خرید یا خرید نهایی دانست.
7 مزیتی که گوگل آنالیتیکس در اختیارتان قرار میدهد
اگر شما هم میخواهید از این پلتفرم استفاده کنید، به دنبال دلایلی میگردید که بتوانید قانع شوید استفاده از این سرویس برای وبسایتتان مفید است.
پس بیایید با هم 7 مزیت اصلی این سرویس را بررسی کنیم. سرویس گوگل آنالیتیکس هم رایگان است و هم به دلیل ساده بودن، کاربر پسند است.
برای فعال کردن گوگل آنالیتیکس کافی است پس از معرفی سایت تان به آن کد اسکریپتی که در اختیارتان قرار می دهد را در هدر سایت تان قرار دهید .
برای این منظور در وردپرس از افزونه های مکمل استفاده می کنیم .
این مزایا، از ویژگیهای عمومی این پلتفرم است که جزو بهترین مزایا محسوب میشود.
بازدیدکنندههای وفادار را مدیون گوگل آنالیتیکس باشید
مهمترین مزیتی که گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار میدهد، این است که میفهمید بازدیدکنندگان شما در سایت به دنبال چه هستند.
بازدیدکنندگان گاه بهصورت شانسی از وبسایت شما بازدید میکنند و بلافاصله از وبسایت خارج میشوند. گوگل آنالیتیکس با گزارشهای خود دلیل خروج بازدیدکنندگان را از صفحه بیان خواهد کرد.
به همین دلیل میتوانید با کمک این گزارشها، وبسایت خود را دوباره چنان بازسازی کنید که باعث شود بازدیدکنندگان در سایت بمانند.
میتوانید با کمک طراحی بهتر یا محتوای جذابتر بازدیدکنندگان را متقاعد کنید همراه باشند.
وقتی کاربران از حضور در سایت شما لذت میبرند، زمان بیشتری را در وبسایت شما بمانند و حتی میتواند آنها را متقاعد کند که دکمه خرید یا خدمات گرفتن را فشار دهند.
رتبه یک موتور جستجو را به چنگ آورید
اگر تمایل دارید وبسایت خود را ارتقا دهید، باید از تاکتیکهای سئوکاری آگاه باشید.
درست است که کلمات کلیدی نقش اصلی را بازی میکنند اما موارد دیگری نیز وجود دارد که میتواند حضور فعالتری در موتور جستجو داشته باشید.
گوگل آنالیتیکس به شما کمک میکند تا نهتنها کلمات کلیدی را پیدا کنید، بلکه به شما نشان میدهد که از این کلمات در کدام قسمت سایت باید استفاده کنید.
این تکنیک باعث افزایش ترافیک وبسایت شما خواهد شد.
چه کسانی بیشتر به شما سر میزنند؟
یکی از امکانات و مزایای این سرویس این است که میتوانید موقعیت یاب جغرافیایی را روشن کنید و متوجه شوید که چه کسانی بیشتر احتمال دارد که از سایت شما بازدید کنند.
بهاینترتیب میتوانید کمپینهای خاص بازاریابی را طراحی کنید و بهاینترتیب در منطقهای خاص بیشتر مانور بازاریابی را داشته باشید.
به عبارت سادهتر گوگل آنالیتیکس به شما نشان میدهد کدام مناطق بیشتر طالب خدمات شما هستند و در کدام مناطق بهتر است که سرمایهگذاری کنید.
کمپین موفق را بشناسید!
اگر از این سرویس استفاده کنید، میتوانید دریابید که تا چه میزان کمپین سئویی که راهاندازی کرده بودید توانسته به هدف خود برسد.
در واقع میتوانید متوجه شوید کدام ویژگی و فعالیتی که بازدیدکنندگان در اینترنت انجام دادهاند آنها را به وب سایت شما میرساند.
حتی میتوانید دریابید که کدام بازدیدکننده چند بار و از چه مسیری به وب سایت شما هدایت شده است.
از این راه میتوانید بهخوبی با کاربران خود آشنا شوید و سعی کنید این افراد را هدف خود قرار دهید.
حتی میتوانید با کمک این اطلاعات که به تفکیک تقسیمبندی شدهاند، کمپینهای خود را شخصیتر کنید.
یکبار دیگر اهدافتان را با گوگل آنالیتیکس در میان بگذارید
حالا که بهخوبی بازدیدکنندگان خود را شناختید و در مورد آنها اطلاعات خود را تکمیل کردید، زمان آن رسیده است که اهداف بازاریابی خود را دوباره بررسی کنید.
از گوگل آنالیتیکس میتوانید برای این کار کمک بخواهید. این سرویس دارای ویژگی تنظیم هدف است. حتی با این روش میتوانید تعیین کنید ارزش پولی هدف شما چقدر باید باشد.
همه چیز در قالب آمار
میتوانید با کمک این سرویس همه اطلاعات را بهصورت نمودار، چارت، تصاویر بصری جذاب و گسترده در اختیار داشته باشید و آنها را بررسی کنید.
حتی میتوانید برای بررسی و تقسیمبندی بهتر و بیشتر، داشبوردهای جدیدی ایجاد کنید و به کمک آنها به سمت اهداف خود حرکت کنید.
بهاینترتیب میتوانید عملکرد خود را در راه رسیدن به هدفتان مؤثرتر اندازهگیری کنید.
کجا باید سرمایهگذاری کنید
میتوانید روی کمک گوگل آنالیتیکس حساب باز کنید و بررسی کنید که کدام کانال یا بهعبارتدیگر شبکه اجتماعی، بیشترین و بهترین بازدیدکنندگان را در اختیار شما قرار میدهد.
کدام مخاطبانتان در کدام شبکه اجتماعی فعالتر هستند و بیشتر جذب شما میشوند.
در نتیجه میتوانید در همان محدوده بیشتر سرمایهگذاری کنید. بهاینترتیب سرمایهگذاری شما بیش از گذشته مثمر ثمر خواهد بود.
این مهمترین مزیت این سرویس است که به شما کمک میکند عملکرد کسبوکار خود را به طرز چشمگیری بهبود ببخشید و با افزایش فروش و بازدید آنلاین رقبا را یکییکی از سر راه خود کنار بزنید.
چرا برخی کاربران از گوگل آنالیتیکس ناراضی هستند؟
درست است که گوگل آنالیتیکس مزایای زیادی دارد و شما را در بهبود عملکرد سایت و بهتبع کسبوکارتان یاری میکند، اما هر سکه دو رو دارد.
روی دیگر سکه این سرویس، عیبی است که به بررسی آن میپردازیم البته درست است که دادههای گوگل بسیار جامع و کاربردی است، اما اگر کاربری بخش کوکی خود را غیرفعال کرده باشد، دیگر اطلاعات مرورگر او ثبت و ضبط نمیشود.
البته افزودن افزونههای خاص به مرورگر، یا فیلترکردن تبلیغات و استفاده حریم خصوصی باعث میشود تا اطلاعات بهاندازهای که تصور میکنید هم جامع و کاربردی نباشد.
شما نمیتوانید این افراد را ردیابی کنید و در نتیجه بازاریابی شما این افراد را شامل نخواهد شد.
شاید در میان این افراد مخاطبانی باشند که اگر شناسایی میشدند میتوانستید روی دسترسی به هدفتان سرمایهگذاری کنید. اما این افراد در دیدرس شما قرار ندارند.
دست کاربران برای شما رو میشود
به کمک این سرویس همهفنحریف میتوانید با کمک اطلاعات بهدستآمده از کاربران، اهداف دقیقی برای بازاریابی داشته باشید.
این سرویس دو نوع اطلاعات را از کاربران در اختیارتان قرار میدهد. اطلاعان جذب کاربر و رفتار کاربر.
بر اساس اطلاعاتی که مبتنی بر جذب کاربر است، متوجه میشوید مشتریان چگونه به سمت سایت شما جذب میشوند و از چه مسیری پایشان به سایت شما باز میشود. این مسیر و کانالها بسیار متنوع هستند.
برخی بر اساس نتایج جستجوی موتورهای پولی و برخی بر اساس نتایج موتورهای رایگان به سمت شما میآیند.
برخی بهوسیله لینکهایی که در شبکههای اجتماعی گذاشتهاید شما را پیدا میکنند و برخی فقط کلمه URL را تایپ کردهاند و به شما رسیدهاند.
اگر بدانید از کدام مسیر مشتری بیشتری جذب کردهاید بیشتر میتوانید در آن محدوده برای بازاریابی سرمایهگذاری کنید.
اما اگر از دادههای رفتار کاربر اطلاعاتی بخواهید، متوجه میشوید که مخاطبانی که به وب سایت شما میآیند در وب سایت شما چه میکنند.
چه زمانی در سایت هستند و برای هر صفحه چقدر زمان سپری میکنند. چند صفحه را در کل بازدید میکنند و اصلاً ویدئو و گرافیکهای سایتتان را نگاه میکنند یا خیر.
کلام پایانی
اگر کسبوکار خود را اینترنتی کردهاید و یک سایت برای آن در نظر گرفتهاید، گوگل آنالیتیکس میتواند راه نجاتی برای بهبود کیفیت و جذب بیشتر مشتری به سمت سایت شما باشد.
بهسادگی میتوانید اطلاعات کاربران را دستهبندی کنید و بر اساس نتایج بهدستآمده، کیفیت سایت، روشهای بازاریابی و فروش محصولات خود را ارتقا ببخشید.
تنها کافی است اکانت گوگل داشته باشید تا از این سرویس رایگان بتوانید کمک بگیرید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.