هزینه سئو یک سایت چقدر است ؟
در دنیای امروز کسبوکارها بهشدت توسعه پیدا کردهاند و در بستر اینترنت رقابت بسیار بزرگی به وجود آمده تا آن وبسایتی که بهتر بتواند خود را به مخاطب ارائه دهد برنده شود. آن چیزی که برای صاحبان مشاغل بهعنوان کلید پیروزی در این رقابت شناخته شده، سئو سایت است. حتماً تاکنون نام سئو را زیاد شنیدهاید اما اطلاع دقیقی در مورد اینکه هزینه سئو یک سایت چقدر است ، دارید ؟ با ما باشید تا تمام مواردی که روی هزینه سئو میتوانند تأثیرگذار باشند را با هم بررسی کنیم.
شما در این مقاله ابتدا با سئو سایت و تأثیر شگرفی که روی فروش و درآمد شما خواهد گذاشت آشنا میشوید و سپس متوجه خواهید شد که آیا کسب وکار شما به سایت و خدمات سئو نیاز دارد یا خیر.
بعد از آن نیز برای شما شرح میدهیم که هزینههای سئو طبق چه ملاکهایی تعیین میشود. از شما دعوت میکنیم که برای داشتن اطلاعات صحیح در مورد قیمت سئو با ما تا انتها همراه باشید.
سئو سایت را بهتر درک کنیم
ما در اولین بخش میخواهیم شما را با بیانی ساده و صمیمی با سئو بیشتر آشنا کنیم. متخصصان زیادی وجود دارند که برای سئو تعاریف دشوار و غیرقابلدرکی ارائه میدهند که خب این تعاریف برای مخاطبان عمومی چندان جذاب نیست. اگر بخواهیم
برای شما سئو را توصیف کنیم باید بگوییم که یک سری اقدامات توسط کارشناس سئو روی سایت شما انجام میشود که بهوسیله آن موتورهای جستوجو شما را در رتبه بالاتری به مخاطبان نشان میدهند.
این اتفاق زمانی رخ میدهد که صاحب آن سایت ، سئوی سایت خود را به گروه یا شرکت با تجربه و متخصصی سپرده باشد و بهوضوح شاهد رشد کسبوکار خود هستند .
هرآنچه که به بهبود شرایط سایت مربوط میشود در حیطه کاری سئو گنجانده میشود. مهمترین اقداماتی که در زمان سئو کردن یک سایت انجام میشود به شرح زیر است:
- طرح یک کلمه کلیدی و جاگذاری آن در ابتدای متن و نقاط مختلف سایت
- تدوین یک تک عنوان جذاب
- بالابردن سرعت بارگذاری سایت
- رصد کردن نتایج سئو از طریق ابزارهایی مانند سرچ کنسول گوگل
- بازنگری در تصاویر سایت و بهتر کردن کیفیت آنها و بررسی حق کپیرایت تصاویر
- استفاده از لینکدهی داخلی و خارجی در جهت رفع نیاز مخاطب
- رفع نیاز مخاطب با مقاله ارزشمند
- بررسی فعالیت رقبا
- سئو فنی و تکنیکال و انجام اقدامات مربوط به هسته سایت
- تولید و بارگذاری منظم محتوای با ارزش و استفاده از کلمات کلیدی مهم در آن کسب و کار در این محتواها
حال یک سؤال اساسی پیش میآید و آن هم این است که چه مشاغلی باید برای خود سایت داشته باشند و آن را سئو کنند؟
البته رشد یک کسب و کار در نتایج جستجوهای کاربران تنها به تعیین این کلمات محدود نمی شود . بلکه تبلیغات موثر و مارکتینگ نیز تاثیر به سزایی در ایم مقوله دارد .
در ابتدای واگذاری سایت به متخصصان سئو ، قطعا باید مشخص کنیم هدف ما از این روند چیست ؟ آیا سایت ما فروشگاهی و به دنبال فروش بیشتر هستیم ؟ آیا به دنبال معرفی هر چه بیشتر برند خود هستیم ؟
آیا به دنبال معرفی خدمات خود به کاربران هستیم ؟ یا صرفا به دنبال ورود بیشتر کاربران به سایت مان هستیم ؟
آیا کسبوکار شما به سئو نیاز دارد؟
افراد زیادی وجود دارند که بدون داشتن درک درستی از بیزینس خود، هزینه سئو سایت را به کارشناسان پرداخت میکنند. اما هر چه که میگذرد تأثیری روی درآمد آنها احساس نمیشود.
این افراد نتوانستهاند درک درستی از سئو و فرایندهای آن داشته باشند. بگذارید برای اینکه بهتر مطلب را درک کنید برایتان با مثال این موضوع را شرح دهیم.
شما در روز مقداری از وقت خود را در فضای اینستاگرام میگذرانید و چند صفحه مجازی را هم دنبال میکنید.
تعدادی از این صفحات مجازی ممکن است فروشگاههای آنلاین، مشاغل خدماتی و افراد بلاگر باشند که از طریق بهاشتراکگذاری محتوای مربوط به خودشان در حال فعالیت هستند.
آیا این کار منطقی است که یک نفر که برای مثال ، در زمینه تعمیرات لوازمخانگی فعالیت میکند تمام تمرکز خود را روی بهبود صفحه اینستاگرام قرار دهد؟
قطعاً خیر چون افراد کمی هستند که یک صفحه با این موضوع را دنبال کنند تا بلکه روزی به آن احتیاج پیدا کنند. عموم مردم در این مواقع جستوجو در اینترنت را انتخاب میکنند.
در واقع کسی که نیاز به تعمیرکار لوازمخانگی دارد اولین کلیدواژهای که در این زمینه به ذهنش میرسد را در اینترنت جستوجو میکند و بهتبع بالاترین آدرس سایتی که به او نشاندادهشده است را انتخاب میکند.
به همین علت است که همه مدیران کسب و کار ها ترجیح می دهند آدرس سایت شان در جستجوهای گوگل در صفحه اول نمایش داده شود و برای آن تلاش و هزینه می کنند .
در زمینه خرید آنلاین نیز دقیقاً به همین صورت است. در واقع میتوان اینطور نتیجه گرفت که همه مشاغل با ماهیت فروشگاهی یا ارائه خدمات باید برای خود سایت داشته باشند.
هزینه سئو سایت با تأثیری فوقالعاده که افراد روی درآمد خود احساس میکنند بههیچوجه قابل قیاس نیست.
اما باید توجه داشته باشید که برای همین مقوله هزینه های متفاوتی از طرف کارشناسان اعلام می شود !
چه مواردی روی هزینههای سئو سایت تأثیر میگذارند؟
یک سایت از آیتمهای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام به نحوی سبب میشود که موتورهای جستوجو شما را مفیدتر و مناسبتر از رقبایتان تشخیص داده و در رتبه بالاتری نشان بدهد.
حال میخواهیم بدانیم زمانی که میخواهیم برای سئو سایت خود اقدام کنیم با چه ملاکهایی این هزینه بالا میرود یا پایین میآید؟
محتوایی که سفارش میدهید
اگر سایتی محتوای ارزشمند و در جهت رفع نیاز کاربر داشته باشد قطعاً جایگاه بهتری نسبت به سایتی خواهد داشت که مخاطب در آن هیچ نتیجهای به دست نمیآورد و در مدتزمان کمی آن را ترک میکند.
در واقع گوگل الگوریتم های زیادی برای رتبه بندی سایت ها دارد . بیش از دو سوم این الگوریتم ها به محتوای سایت ، ارزشمند بودن آن برای مخاطب ، و اینکه پاسخ سوال او را بدهند و تکراری نبودن آن تاکید دارند .
اما همه سئو به محتوای سایت محدود نمیشود. قسمتی از هزینهها برای تکنیکهای بهینهسازی سایت صرف میشود.
اقداماتی که روی سایت شما انجام میشود
یک سری آیتمهای تکنیکی نیز در ساختار هر سایت وجود دارند که مخاطب آنها را نمیبیند اما رباتهای جویشگر موتورهای جستوجو آنها را بررسی میکنند.
در واقع متخصص سئو قرار است بر روی همین موارد کار کند .
این ساختارها به کدنویسی سایت یا تکنیکهای به کار برده شده در طراحی عنوانها مربوط میشوند و درصورتیکه از نظر رباتها بدون مشکل باشند باعث ارتقا رتبه خواهند شد.
همچنین ایجاد یا بهبود صفحات با عناوین زیر نیز میتواند هزینه سئو را برای شما بیشتر کند:
- صفحات فرود یا همان landing pages
- صفحه محصولات یا خدمات که در سئو به آن e-commerce product pages گفته میشود.
در خدمات سئو کوشش می شود خدمات یا محصولات شما بالاتر از رقبایتان به کاربران نمایش داده شود .
آشنایی با سئو سایت و هزینههای آن
مسیر سئو سایت
یکی از بحثبرانگیزترین موارد در زمان تهیه خدمات سئو به بخش تولید محتوا مربوط میشود. بیایید با هم نگاهی به پروسه سئو یک سایت بیندازیم تا بهتر بتوانیم هزینههای مرتبط با آن را بررسی کنیم.
- نخست یک کارشناس سئو که وظیفه تهیه استراتژی برای اقدامات تکنیکی و تولید محتوایی را برعهده دارد سایت شما و بیزینس پلنی که دارید را تحلیل میکند. او با ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول تشخیص میدهد که شما برای کسب جایگاه برتر گوگل به چه ابزارها، اقدامات و محتوایی نیاز دارید.
- قسمت مهمی از مسیر سئو به بحث سئوی تکنیکال سایت شما مربوط میشود. این کار میتواند با طراحی سایت آغاز شود (برای کسبوکارهایی که حتی سایت ندارند). علاوه بر این، با سئو سرعت سایت شما بهبود پیدا میکند، امنیت اطلاعات شما با ابزارهای مختلف تأمین میشود و حتی مواردی مانند رعایت حق کپیرایت عکسهای شما نیز زیر ذرهبین خواهد رفت. موارد دیگری که در این حوزه میتوان آنها را نام برد متادیسرکریپشن (metadescription) و بهبود ورودیهای سایت شما خواهد بود.
- عملیات تحلیل و رفع ایرادات سایت و تقویت قسمتهای مؤثر بر کسب رتبه 1 گوگل آغاز میشود و محتوا به نویسندگان سفارش داده میشود. مقالات سئو شده طبق تقویم محتوایی و با رعایت اصولی که کارشناسان سئو تعیین میکنند روی سایت قرار میگیرند.
- عنوان محتوا باید جذاب باشد و کلیدواژهای که برای گوگل اهمیت بالایی دارد در آن تکرار شده باشد. مقاله بههیچوجه نباید کپی باشد و در آن از عکسهای بزرگ و باکیفیت و بدون نشانه خاص (واترمارک) استفاده شده باشد. تعداد عکسهایی که شما برای سئوی سایت خود سفارش میدهید نیز از عوامل موثر بر کیفیت سایت و همچنین افزایش هزینه سئو است.
- یکی دیگر از مباحث تاثیر گذار در رتبه بندی و سئو ، استفاده از تصاویر و ویدئو های کاربردی در سایت شماست .
سئو و رشد کسبوکار
برای سئو سایت چقدر باید هزینه کنیم؟
در ابتدا شما باید به دو نکته دقت لازم را داشته باشید. نکته اول این است که به سئو و هزینههای آن به چشم یک سرمایهگذاری روی کسبوکار خود نگاه کنید و مطمئن باشید که آثار بسیار سودمند آن بسیار بیشتر از هزینهای است که شما میپردازید.
البته مهمترین نکته آن است که فرآیند سئو و تولید محتوا بر روی سایت شما باید دائمی باشد . این مقوله مانند منبع تغذیه سایت شماست .
در نتیجه نمی توان انتاظار داشت که باید یکی دوماه کار کردن بر روی این موارد به بهترین نتیجه برسیم .
و بدترین نکته آن است که با توقف این روند قطعا شما رتبه و جایگاه خود را از دست می دهید . به این دلیل رقبای شما بی کار ننشته اند و بر روی سئوی سایت خود کار میکنند . و هر روز یک رقیب جدید نیز به دنیای اینترنت اضافه می شود .
اما خبر خوب آن است که گوگل به قدمت یک کسب و کار خوب و پاسخگو نیز توجه دارد .
سئو سایت یک فرایند همیشگی است و شما نباید آن را بعد از مدتی قطع کنید. حال بیایید نگاهی به بازه قیمتهای ارائه شده برای سئو بیندازیم.
هزینه سئو برای پکیجهای ارائه خدمات
پکیجهای مختلفی برای خدمات سئو وجود دارند. برای نمونه شما اگر بخواهید طراحی سایت و ساخت به همراه سئو را با هم داشته باشید برای شروع باید بنا به نوع سایت خود بین بازه 4 الی 10 میلیون تومان را به صورت حداقلی در نظر بگیرید .
بسته به امکاناتی که قرار است به پکیج درخواستی شما اضافه شود هزینه سئو میتواند از 10 میلیون تومان ماهانه شروع شود و تا 200 میلیون تومان به صورت سالانه ادامه پیدا کند !
نکته حایز اهمیت آن است که هر چقدر رقابت در حوزه کاری شما بیشتر باشد سئو و کسب رتبه بهتر سخت تر است . پس هزینه آن نیز بالاتر می رود .
هرچه خدماتی که شما دریافت میکنید مانند استراتژی محتوا، بهبود ساختار سایت، بکلینکهای باارزش، آنالیز سایت و… متنوعتر باشند شما باید هزینه بیشتری حتی بالاتر از 20 میلیون تومان در ماه پرداخت کنید.
خدمات سئو بهصورت گزیدهای
همه خدمات سئو به پکیجهای طراحی سایت محدود نمیشود. مثلاً اگر شما بخواهید ترافیک سایت خود را بهبود ببخشید ممکن است لازم باشد حداقل 5 میلیون تومان هزینه کنید. سئوی داخلی و تکنیکال بهصورت کامل و جامع البته بدون خدمات طراحی نیز از 8.5 میلیون تومان آغاز شده و بسته به وسعت کسبوکار شما میتواند بیشتر شود.
هزینه سئو سایت بهصورت ساعتی
نمونه دیگری از سئو نیز وجود دارد که به آن سئوی ساعتی گفته میشود و نباید از آن توقعات بالایی داشت.
این روش از سئو بیشتر موردتوجه کسبوکارهای کوچک بوده و یا افرادی که میخواهند خودشان مسئولیت سئو را برعهده بگیرند آن را انتخاب میکنند. هزینه سئو ساعتی از 500 هزار تومان شروع میشود.
البته بعضی شرکت ها نیز برای دریافت هزینه ، به علت اعتبار نام شان هزینه های بسیار بالایی را درخواست می کنند . اما قطعا آنچه برای ما مهم است ، نتیجه این فرآیند بر کسب و کارمان است .
چرا تعرفههای سئو اینقدر متنوع هستند؟
شما با یک جستوجوی ساده در مییابید که هزینههای سئو بهخصوص در بخش تولید محتوا بسیار متنوع هستند. اما بهراستی چه چیزی سبب شده که این رنج وسیع از قیمتها در بازار ارائه خدمات سئو وجود داشته باشد؟
نخست به سراغ نویسندگی و سئو محتوایی میرویم. شما میتوانید از قیمت عجیبوغریب کلمهای 100 تومان تا قیمتهای بسیار عجیبتر مثل کلمهای 15 تومان نیز در سایتهای ارائه خدمات پیدا کنید.
چه چیزی سبب شده که یک مقاله هزار کلمهای با یک نویسنده 15 هزار تومان برای شما تمام شود و با یک نویسنده دیگر 100 هزار تومان؟
شاید فکر کنید که همان خدماتی که نویسنده گرانقیمت انجام میدهد را نویسنده ارزانقیمت نیز به شما ارائه میدهد پس نباید زیاد خرج کنید.
حتی برعکس آن، شاید فکر کنید که نویسنده گرانقیمت از راه و روش خاصی اطلاع دارد که نویسنده ارزانقیمت از آن بیاطلاع است.
بهتر است برای بهبود شرایط سایت خود از کسی کمک بگیرید که دانش و مهارت کافی را داشته و قیمتی که پیشنهاد میدهد نیز منطقی باشد.
تفاوت قیمتها در عرضه خدمات سئو تکنیکال نیز به تنوع خدماتی که برای شما انجام میدهند مربوط میشود.
پکیجهای کاملتر در برگیرنده هزینههای بالاتری هستند و گاهی افراد برای شروع بودجه زیادی ندارند؛ پس اقدامات خود برای سئو را با پکیجهای مختصر شروع میکنند.
هرچه بازه اجرا کردن یک عملیات سئو روی سایت شما طولانیتر باشد بهتبع باید هزینه بیشتری بپردازید.
بسیاری از سایتهای مرجع و بزرگ برای آنکه همیشه وضعیت خود را بهینه نگه دارند و با جدیدترین اصول سئو در هر شرایطی همگام باشند حتی حاضر به پرداخت هزینههای بالاتر از 100 میلیون تومان هستند.
با سئو جایگاه خوبی در موتور جستوجو به دست میآورید
تجربه و مهارت دو کفه ترازو در سئو تکنیکال هستند
ممکن است مسئله مهمی برای صاحبان مشاغل پیش بیاید که باعث میشود در زمان کمکگرفتن از کارشناسان سئو دچار شک و تردید شوند.
آن مسئله این است که آیا باید از سئوکاران تازهکار و بدون تجربه کمک بگیرند یا فقط به دنبال افراد باتجربه بگردند؟
از طرفی هزینه سئو سایت برای کارشناسان به اصلاح جونیور و بدون سابقه بسیار ارزانتر از افراد کهنهکار خواهد بود.
آیا این ریسک را باید بپذیریم که سایت خود را برای هزینه کمتر به کارشناس جوانتر بسپاریم؟
جنبه دیگر مسئله این است که هیچ کارشناس سئویی از ابتدا باتجربه نبوده و همه از صفر کار خود را آغاز کردهاند.
حالا برای ما بهعنوان یک فرد صاحب کسبوکار تکلیف چیست؟ از کجا بدانیم که هزینه دقیق سئو سایت چه مقدار است و به چه کسی این مسئولیت را بسپاریم؟
دغدغه شما کاملاً به جا و دست است. برای اینکه بتوانید با کمترین ریسک سئوی سایت را به یک کارشناس بسپارید و مطمئن باشید که هزینه شما منجر به ضرر نخواهد شد میتوانید از دستورالعملی که در ادامه برایتان شرح میدهیم استفاده کنید.
ابتدا تمام بودجهای را که می توانید به صورت ماهانه هزینه کنید را تعیین کنید . توجه به این نکته ضروری است که معمولا هزینه انجام خدمات سئو به صورت ماهانه و در ابتدای آن ، توسط شرکت های خدمات دهنده دریافت می شود .
سپس ملاک خود را روی مهارت و آگاهی فرد موردنظر قرار دهید.
فراموش نکنید با اینکه سابقه آیتم مهمی در هر کار محسوب میشود اما سئو یک علم بسیار پویا است.
در زمان رقابت برای سئوی بهتر، آن شغلی برنده میشود که سئوکارش اطلاعات بهروزتری داشته باشد. این اتفاق ممکن است در حالتی رخ دهد که وی تازهکار باشد و هزینه کمتری از شما طلب کند.
بهتبع کارشناس کهنهکاری که اطلاعات جدیدی در این زمینه ندارد و مبلغ بالایی میخواهد، نمیتواند برای شما نتایج خوبی به دست بیاورد.
قطعا یکی از بهترین روش ها برای تصمیم گیری و انتخاب آن متخصص ، بررسی وضعیت و رتبه کسانی نیست که قبلا به او اعتماد کرده اند !!
کلام آخر
ما برای شما در این مقاله بهتمامی جنبههایی که روی هزینه سئو سایت ممکن است تأثیرگذار باشند، پرداختیم.
ابتدا تلاش کردیم تا برای شما تصویر ذهنی درستی از سئو و فرایندهایی که باید طی کنید تا سایت شما را ارتقا دهند به وجود آوریم و سپس به تمام چالشها و اتفاقات پیشرو در مسیر سئو اشاره کردیم.
شما باید بدانید که برای سئو تعرفه دقیقی مشخص نشده است و هرکس باتوجهبه میزان مهارت و دانش خود مبلغی را اعلام میکند.
مسیر سئو یک مسیر طولانیمدت است و در عرض یک تا دو ماه به سرانجام نمیرسد و از همین رو خدمات ساعتی نیز بازده کافی را ندارند.
در این میان ما به شما هشدار دادیم که هر هزینه بالایی، تضمینکننده خدمات مناسب و ایدهآل نیست.
برای آنکه شما در راه رسیدن به جایگاه اول صفحه جستوجوی گوگل متحمل ضرر نشوید ، حتماً از کارشناس سئو بخواهید که رزومه کاری و نمونه کارهایی که تاکنون انجام داده است را در اختیار شما قرار بدهد.
گاهی افراد سودجو برای دریافت هزینه از شما ، اطلاعات نادرستی از این تخصص در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می دهند . یا ادعا می کنند در مدت زمان یک تا دو ماه می توانند سایت شما را به رتبه یک گوگل برسانند . توصیه می کنیم اگر فردی این ادعا را مطرح کرد بلافاصله او را از لیست خود حذف کنید .
متخصصان خبره سئو می دانند که با الگوریتم های دقیق گوگل ، این مقوله نیازمند صرف زمان حداقل یک ساله است ، لذا اگر فردی چنین ادعایی داشته باشد قطعا باید به اطلاعات و مهارت او شک کرد .
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.